مجتمع آموزشی دانشگاه شیراز

دبستان دخترانه دانشگاه شیراز

leader98

هيچ ثروتى بالاتر از آرامش خاطر نيست …

در محضر قرآن شماره ۳۰

5154230.jpg

🌸🌸🌸هوالمتعال
در محضر قرآن شماره ۳۰
مورخ۴/ ۳/ ۹۹ سی ام رمضان
🌹خوش بر کسی که سفره نشین خدا بود
از هرچه غیر خواسته ی او جدابود
🌹درب کلاس درس خدا چون گشوده شد
خوش بر مطلبی که قبول انتها بود
🌸آیه ۱۴ سوره مطففین؛ گناه عامل زنگارگرفتن دلهاست .
خدای متعال در این آیه می فرماید: بعضی از انسان ها به خاطر گناهانی که مرتکب می شوند دل‌های شان دچار زنگار می‌شود.
غباری روی آیینه دل می‌نشیند و آیینه ای که غبار گرفته نمی تواند منعکس کننده نور باشد. به قول سعدی :«آیینه ،صورت غیب است ولیکن ،شرط است که بر آیینه زنگار نباشد» پیغمبر فرمودند :«قلب‌های شما زنگار می گیرد آن گونه که آهن زنگ می زند و قرائت قرآن و داشتن تقوا باعث جلای دل ها خواهد بود».
🌸آیه ۲۷ تا ۳۰ سوره فجر؛ اطمینان نفس از بهترین حالات روحی است.
در این آیات خداوند بعضی از نفس های کمال یافته را مورد خطاب قرار می دهد «که به مرتبه اطمینان نائل شده ای به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که از او راضی هستی و خدا هم از تو راضی است».
دل آرام و نفس مطمئنه با ذکر خدا به دست می آید.
🌸آیات ۵ تا ۱۰ سوره لیل ؛تکرار اعمال خوب یا بد باعث آسان شدن آنها می شود.
کسی که در راه خدا از مال خود بگذرد و تقوا پیشه کند و باور داشته باشد که خداوند متعال ارزشمندتر از داشته های دنیوی است، چنین انسانی برای انجام کارهای پسندیده به آسانی و به راحتی اقدام خواهد کرد ، خداوند نیز راه را برای انجام کارهای پسندیده این انسان‌ها هموار می‌کند؛ اما آنهایی که بخل می‌ورزند و به دنبال بی نیازی توسط مال دنیا هستند و پاداش پسندیده و مناسب خدای متعال را انکار می کنند ،راه برای انجام گناهان برای این اشخاص هموار می شود. پس معلوم می شود هر قدر انسان بیشتر به سمت کارهای پسندیده مبادرت ورزد انجام کارها برای او آسان می شود و البته کسی که تن به گناه می دهد ،آرام آرام به جایی می رسد که سخن هیچ کس در او تاثیری نمی گذارد. امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :«خودت را عادت بده به استغفار، اعمال پسندیده داشتن و خصایص پسندیده اخلاقی تا آن ها در وجود تو ملکه شوند».
🌸آیات اولیه سوره تکاثر؛از رذایل مهلک اخلاقی تکاثر است ؛ به معنای فزون طلبی و تفاخربر،داشته ها است. فزون طلبی انسان را به غفلت وادار می کند؛ آری کسانی که در این بازار عمر ،خود را به هوس های خود یا دیگران بفروشند و به فکر رضای خداوند نباشند خسارتی سنگین به خود وارد کرده‌اند.
🌸 در آیه ۵ سوره فلق،« و از شر حسودان آنگاه که حسدورزند».
تلاش برای به دست آوردن کمالات ارزش است، ولی آرزو و تلاش برای نابود کردن کمالات دیگران حسادت است .در احادیث می‌خوانیم حسادت ایمان را میخورد، آنگونه که آتش ،هیزم را .
قرآن ریشه بسیاری از گناهان را حسادت دانسته است تا جایی که این رذیله اخلاقی را ریشه کفر می داند. حسود معمولاً منافق است، در ظاهر اظهار علاقه می کند ولی در باطن کینه و بغض دارد؛ برای درمان این رزیله اخلاقی باید اینگونه فکر کرد؛ دنیا کوتاه و کوچک است و غصه برای آن ارزشی ندارد و همچنین ما نیز نعمت هایی داریم که دیگران از آن محرومند. 🌸🌸🌸عیدتون مبارک والتماس دعا ازشما خوبان

در محضر قرآن شماره 29

454478.jpg

🌸🌸🌸هوالحکیم
درمحضر قرآن شماره ۲۹
مورخ ۳ /۳ /۹۹ بیست ونهم رمضان
🌹اندر دل من درون و بیرون هممه اوست
🌹اندر تن من جان ورگ وخون همه اوست
🌸آیه ۴ سوره قلم ؛پیامبر اکرم اسوه اخلاق حسنه ؛خدای متعال می فرماید:« ای پیامبر خلق و خوی تو خلق و خوی بزرگی است» خدایی که دنیا را کوچک می شمارد خلق و خوی پیامبر را بزرگ می نامد، و این نشانگر وسعت بی انتهای عظمت و بزرگی خدای سبحان و همچنین وسعت نظر پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میباشد.
پیامبر اکرم هدف رسالت خودشان را تکمیل و توسعه مکارم اخلاق دانستند .
🌸آیات ۱۰ و ۱۱ سوره مبارکه قلم؛ بعضی از رذایل اخلاقی را عنوان کرده اند: خداوند به پیامبر می فرماید :«کسانی که زیاد قسم می خورند و اهل عیب جویی و طعنه زدن به دیگران هستند و همچنین از کسانی که اهل سخن چینی هستند پیروی مکن »
این رذایل، رذایل مهلک اخلاقی است که هم در امور اجتماعی و هم در امور شخصی فرد و دیگران تاثیر می گذارد.
امیرالمومنین می فرماید:«شما تیغ را در چشم طرف مقابل می‌بینید اما درخت نخل را در چشم خود نمی بینید »
کنایه از اینکه گاهی یک عیب کوچک از دیگران برای انسان جلوه می کند، در حالی که عیوبی به مراتب بزرگتر در وجود خود دارد.
.🌸آیات ۱۹ و۲۰ و ۲۱ سوره معارج، برخی از رذایل اخلاقی که از جمله آنها حرص و بی تاب بودن را عنوان می‌کند .
خدای متعال در این سه آیه به سه صفت زشت و رذیله اخلاقی دیگر اشاره می‌کند ؛که اولین آنها است حرص است ،انسانی که تربیت نایافته هست حریص است که البته امیرالمومنین می فرمایند انسان حریص، همیشه اسیر است.
ویژگی دوم جزع بیتابی، زمانیکه مشکلی برای شخص پیش بیاید، همچنین اگر خیری به او برسد سد راه دیگران می شودوبخل میورزد اما درمان همه این رذایل اخلاقی در آیه ۲۱ ذکر گردیده است؛« مگر نمازگزاران» آنها که با خدا راز و نیاز دارند و به خدا دل داده اند نه حریص، نه بخیل و نه اهل جزع و فزع هستند ،البته نمازگزارانی که بر نمازشان و عبادات شان مداومت دارند.
🌸 آیه ۸ سوره مزمل یکی از برترین صفت های انسانی را عنوان می کند که انقطاع الی الله است .
در این آیه به پیامبر می فرماید «نام خدا را به یاد بیاور و از غیر خدا قطع امید کن و فقط و فقط به خدا دل ببند »
خدایا فقط و فقط به تو دلبسته ام و از غیر تو قطع امید کرده ام، که اگر کسی به این مقام برسد، خدای متعال دعای او را مستجاب میکند.
در سحرهای ماه مبارک در دعای ابوحمزه می گوییم «خدایا از تو ایمانی می طلبم که به واسطه آن ایمان تو در دل من خانه گزینی و تو همدم قلبم شوی »انشاالله، که به همه ما توفیق این انقطاع به سوی خودش را عطا بفرماید.
🌸آیه ۹ سوره انسان؛ دکار برای خدا باعث بی نیازی از پاداش و تشکر مردم است.
کمال واقعی زمانی است که نیکی در انسان نهادینه شود آنچه به عمل ارزش می‌دهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. زمانی که انجام دادن کار فقط برای خدا باشد (که در آیه ۸ سوره مزمل عنوان گردید )فقط برای خدا باشد دیگر انسان نیازی به تشکر و پاداش از سوی مردم ندارد و فقط خدا را در نظر دارد.
🌸🌸🌸التماس دعا

در محضر قرآن شماره ۲۸

gh7.jpg

🌸🌸🌸هوالباریء
در محضر قرآن شماره ۲۸
مورخ ۲ /۳ /۹۹ بیست و هشتم رمضان
🌹لطف خدا بیشتر از جرم ماست
🌹نکته سربسته چه دانی خموش
🌸آیه ۹ سوره حشر رابطه ایمان و ایثار؛ واژه ایثار یعنی، تقدیم کردن دیگری بر خود در این آیه خداوند ایمان و ایثار را در کنار هم قرار داده است .
معلوم می‌شود که از لوازم ایمان، ایثار است، کسی که اهل ایمان باشد و خدا را دوست داشته باشد باید سایر مومنان را هم دوست داشته باشد و برای رفع مشکلات آنها تلاش کند.بالاترین مرتبه ایمان ایثار است
🌸سوره منافقین خدای متعال در آیات جزء ۲۸ سوره ای را به نام منافقان نازل کرده است. این سوره ویژگی‌های منافقان را تشریح می‌کند .پیامبر اکرم فرمودند:« مومنان در پرتو ایمان هستند، مشرکان هم شر کشان آشکار است،، اما نگرانی من از ناحیه منافقان است »کسانی که دلشان با شما نیست اما زبانی با شما همراهی میکنند .
خصوصیاتی که در این سوره برای منافقان ذکر گردیده است☘️ دروغگو هستند☘️ ظاهری آراسته و زبانی چرب دارند اما دلشان اینطور نیست☘️ خود برتر بینی و تکبر دارند☘️ تلاش می‌کنند که به عزت دست پیدا کنند اما از غیر مسیر خدا، عزت را در غیر مسیر خدا می‌دانندو..
🌸 آیه ۶ سوره تحریم مسئولیت انسان در قبال تربیت خانواده ؛در آیات متعددی از قرآن به رسالت انسان در برابر خانواده‌اش اشارهشده است ، از جمله این آیه، که خداوند مومنان را دستور می دهد و امر می کند که نه تنها خودتان ،بلکه خانواده خود را هم باید از بدیها و پلیدیها نجات دهید.
از پیامبر پرسیدند؛ چطور می توانیم به این آیه عمل کنیم؟ فرمودند:« آنها را دعوت به سمت رفتارهای پسندیده کنید و از رفتارهای ناپسند باز دارید زیانکاران واقعی کسانی هستند که خود و خانواده شان را در قیامت باخته‌اند».
🌸 آیه ۹ سوره منافقون عوامل غفلت از یاد خدا؛
« ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال و اولاد تان شما را از یاد خدا غافل نسازد و کسانی که چنین کنند آنان همان زیانکاران اند»
عوامل بازدارنده از یاد خدا به نقل از قرآن چند مورد است؛ اموال و فرزندان تجارت و داد و ستد فزون طلبی آرزوهای طولانی دنیا طلبی اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که، علاقه به دنیا آنگاه خطرناک است که انسان دنیا را مقدمه آخرت نبیند و هدفش در تمام کارها دنیا باشد ولی اگر علاقه به دنیا، مانع از انجام وظایف الهی نشد و انسان به تکلیف خود عمل کرد اینجا دیگر انتقادی نیست.
🌸آیات ۲ و ۳ سوره طلاق« و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل کند او برایش کافی است همانا خداوند کار خود را محقق می‌سازد و برای هر چیز اندازه ای قرار داده است »
حل مشکلات از طریق گناه، رفتن به بیراهه است و تقوا و خداترسی موجب خروج انسان از مشکلات و تنگناهای زندگی است.
رعایت امور معنوی در زندگی مادی بسیار اثر گذار است انسان متقی خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار می دهد و چون اراده الهی به بن‌بست ندارد انسان متقی نیز به بن‌بست نخواهد رسید.
تقوا و توکل دو اهرم برای خروج از بن بست ها هستند .
🌸🌸🌸التماس دعا

در محضر قرآن شماره 27

gh5.jpg

🌸🌸🌸هوالفتاح
در محضر قرآن شماره ۲۷
مورخ ۱/ ۳ /۹۹ بیست و هفتم رمضان
🌹گرسینه شود تنگ، خدا با ما هست
گر پای شود لنگ ،خدا با ما هست
🌹 دل را به حریم عشق بسپار و برو
فرسنگ به فرسنگ خدا با ما هست
🌸آیه ۵۵ سوره مبارکه ذاریات :"اهمیت ذکر و نقش تربیتی آن "
تذکر و یادآوری به مومنان نفع می بخشد شهید مطهری می فرماید: ما دو واژه شبیه به هم داریم تفکر و تذکر؛ تفکر :یعنی کشف آنچه که نمی دانیم و تذکر: یعنی یادآوری آنچه را که می دانیم .
بسیاری از آنچه که انسان ها می دانند به خاطر غفلت دچار غبار فراموشی می شود. یکی از مهمترین راهها برای تربیت صحیح تذکر است.
خدای متعال راه سعادت را در فطرت انسان قرار داده و انسان، فطرتاً خوب و بد را تشخیص می دهد اما گاهی به خاطر غفلت ها این تشخیص دچار اختلال می شود که با تذکر و یادآوری این غفلت برطرف می گردد.
🌸اهمیت شتاب ورزیدن در خیرات و نقش تربیتی آن در سوره واقعه ذکر گردیده است. خداوند در آیات سوره واقعه ،انسانها را به سه دسته تقسیم می‌کند ☘️اصحاب یمین که همان رستگاران هستند ☘️اصحاب شمال و گنهکاران و☘️ دسته سوم که از همه برتر هستند( السابقون) کسانی که از دیگران سبقت می گیرند و کارهای خیر را با شتاب انجام می دهند و سعی می کنند در کارهای خیر پیشگام باشند. آنها که در کارهای خیر پیشگام هستند، در حسابرسی هم زودتر به رحمت پروردگار می رسند و شکی نیست، کسی که به رحمت پروردگار دست پیدا می‌کند به کمال رسیده است .
یکی از راه‌ها برای تربیت نفس، عجله کردن در کارهای حسنه و مثبت است و نباید در انجام این کارها تأمل و تردید کرد.
🌸آیه ۷ سوره مبارکه حدید؛ انسان نگهبان اموال است .
خداوند متعال در این آیه مومنان را به انفاق دعوت می کند اما ،یک تعبیر لطیف به کار برده است و این که می فرماید« از مالی که شما نگهبان آن هستید انفاق کنید ».
دقت و تفکر در این آیه نشان دهنده این است که مالک حقیقی خداست انسان خلیفه خداوند برای نگهداری این اموال است.
اگر کسی این بینش را داشته باشد راحت تر با مسائل مالی مانند انفاق و صدقه دادن کنار می آید.
🌸 آیه ۲۰ سوره حدید؛ واقعیت زندگی دنیوی و مراحل این زندگی، خداوند در پایان این آیه فرموده :«بدانید دنیا کالای فریب است» و در ابتدای این آیه ۵ مرحله از حقایق زندگی دنیوی را که حقیقت این زندگی را تشکیل می‌دهد برای ما تشریح می‌کند ☘️اول( لعب) بازیچه ،که مربوط به سن کودکی است☘️ بعد از آن( لهو )خوشگذرانی، که مربوط به سن نوجوانی است☘️ سپس( زینت )است خودآرایی و به دنبال زیور و زینت بودن که مربوط به سن جوانی است،و ☘️سپس( تفاخر) ،فخر بر یکدیگر و( تکاثر )به دنبال افزودن مال و ثروت است، که فرمودند مربوط د به دوره میانسالی دوران کهولت انسان است . اینها مراحلی است که قرآن می‌فرمایدمراحلی است که قرآن می‌فرماید مثل برق می گذرد .
و در آخرت سه نوع زندگی است☘️ عده‌ای گرفتار عذاب پروردگار☘️ و عده‌ای مشمول غفران و بخشش پروردگار و☘️ دسته سوم که از همه برتر هستند کسانی که به مرحله و مرتبه رضایت پروردگار نائل می شوند، کسانی که به تعبیر قرآن این را می پذیرند که دنیا و لهو است و همین انسان را از دلبستگی به دنیا می رهاند.
🌸🌸🌸التماس دعا